• In Rotterdam verloren weggebruikers afgelopen jaar zo’n 42 uur tijd door files. Dat staat gelijk aan een fulltime werkweek, aldus navigatiespecialist TomTom.
  • Rotterdam was koploper in Nederland, maar Den Haag en Nijmegen kenden ook veel tijdsverlies door files. In beide steden verloren automobilisten 40 uur in de file.
  • De vertraging in Nederland valt in het niet bij de Ierse hoofdstad Dublin. Daar hadden mensen vorig jaar 145 uur extra nodig om op hun bestemming te komen.
  • Lees ook: Haat je reizen naar je werk? Het zou goed kunnen zijn voor je geestelijke gezondheid, beweren wetenschappers

Een automobilist staat in Rotterdam het langst vast in de file. Mensen verloren daar vorig jaar zo’n 42 uur in verkeersopstoppingen. Dat staat gelijk aan een fulltime werkweek, aldus navigatiespecialist TomTom in zijn jaarlijkse verkeersoverzicht.

Vergeleken met het jaar ervoor is de vertraging in Rotterdam met ongeveer 25 procent gestegen.

Totale jaarlijkse kosten van het rijden in de spits in Rotterdam met woon-werkverkeer van 20 kilometer per dag.
Totale jaarlijkse kosten van het rijden in de spits in Rotterdam met woon-werkverkeer van 20 kilometer per dag.
TomTom

Den Haag en Nijmegen staan ook in de top van Nederland. In beide steden verloren mensen 40 uur in de file. In de top tien staan verder Haarlem, Eindhoven, Arnhem, Amsterdam, Breda, Leiden en Tilburg. In al die steden verspeelde mensen ruim 30 uur stilstaand op het asfalt. Almere scoort relatief laag met 11 verspilde uren in de file.

Aantal uren vast in het verkeer door file per jaar

(bron: TomTom Traffic Index)

  • Rotterdam: 42 uur
  • Den Haag: 40 uur
  • Nijmegen: 40 uur
  • Haarlem: 39 uur
  • Eindhoven: 36 uur
  • Arnhem: 35 uur
  • Amsterdam: 34 uur
  • Breda: 32 uur
  • Leiden: 31 uur
  • Tilburg: 30 uur
  • Groningen: 29 uur
  • Utrecht: 26 uur
  • Amersfoort: 25 uur
  • Den Bosch: 25 uur
  • Zwolle: 24 uur
  • Apeldoorn: 22 uur
  • Almere: 11 uur

De vertraging in Nederland valt in het niet bij de Ierse hoofdstad Dublin, de stad met de grootste vertraging wereldwijd. Daar hadden mensen vorig jaar 145 uur extra, oftewel bijna een volledige week, nodig om op hun bestemming te komen. Ook Londen is bijzonder druk: tijdens de spits halen automobilisten in het centrum van de Britse hoofdstad een gemiddelde snelheid van slechts 14 kilometer per uur. Haarlem is met een gemiddelde snelheid van 43 kilometer per uur de traagste stad van Nederland.

TomTom baseert de lijst op informatie uit honderden miljoenen navigatiekastjes, ingebouwde systemen en smartphones. De onderzoekers kijken daarbij niet alleen naar de snelwegen, maar ook naar de wegen in en rond de steden.

CO2-uitstoot per gereden kilometer in steden

Het Nederlandse bedrijf keek voor het eerst ook naar de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) per gereden kilometer. Londen voert die lijst aan. Een benzineauto daar stoot jaarlijks 1.133 kilo van het broeikasgas uit. In Rotterdam is dat 825 kilo.

Automobilisten zijn in Rotterdam ook het duurst uit. Ze moeten er gemiddeld 756 euro aan benzine uitgeven.

Een jaar geleden was het relatief rustig op de wegen, toen er nog veel coronabeperkingen golden, maar dat is volgens TomTom nu verleden tijd: "Hoewel we veel geleerd hebben van de coronapandemie, zien we het afgelopen jaar dat mensen weer massaal terugvallen in oude gewoontes. Veel bedrijven hebben thuiswerken weer afgeschaft of de flexibele werktijden teruggedraaid. Dit zien we terug op de weg: we nemen weer dagelijks de auto en staan opnieuw massaal in de file." Daardoor namen de reistijden toe in twaalf van de zeventien onderzochte Nederlandse steden.

LEES OOK: Vanaf 31 januari kun je voor losse treinkaartjes met je betaalpas inchecken bij de NS – houd je pas dus niet per ongeluk bij de kaartlezer